- Menu przedmiotowe
- Urząd Gminy
- Przyjmowanie i załatwianie spraw
- Urząd Stanu Cywilnego
- Procedury spraw
- Rejestracja zgonu
Rejestracja zgonu
Wymagane dokumenty:
- karta zgonu wystawiona przez lekarza,
- dowód osobisty zmarłego lub paszport,
- zgoda prokuratora – jeżeli okoliczności zgonu były przedmiotem postępowania,
- dowód osobisty współmałżonka, jeśli zmarły pozostawał w związku małżeńskim,
- pełnomocnictwo pisemne i dowód osobisty pełnomocnika, jeśli zgłoszenie zgonu dokonuje pełnomocnik,
- dowód osobisty osoby zgłaszającej zgon (jeśli zmarły posiadał ważny polski paszport należy go przedłożyć do anulowania),
Termin składania dokumentów:
- Zgon należy zgłosić w terminie 3 dni od sporządzenia karty zgonu. Jeżeli zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej, zgłoszenia zgonu dokonuje się w ciągu 24 godzin od zgonu.
Wysokość opłaty skarbowej:
- 17,00 zł - pełnomocnictwo.
Forma płatności:
Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto Urzędu przelewem lub w kasie Urzędu, w pokoju nr 9 w godz.:
- poniedziałek w godz. 8:30 – 15:00
- wtorek-piątek w godz. 7:30 -14:00
Rachunek bankowy: Urząd Gminy w Łambinowicach nr konta: 74 8905 1010 2001 0012 5413 0004.
Opłatę skarbową z zagranicy przelewem bankowym międzynarodowym należy wpłacić na konto:
Urząd Gminy w Łambinowicach: PL 74 8905 1010 2001 0012 5413 0004.
Kod SWIFT (BIC) Banku - „POLUPLPR”.
Termin załatwienia sprawy:
- niezwłocznie.
Tryb odwoławczy:
- Do Wojewody Opolskiego w Opolu za pośrednictwem kierownika USC w ciągu 14 dni od daty doręczenia odmowy.
Dodatkowe informacje:
- Zgon należy zarejestrować natychmiast po otrzymaniu od lekarza karty zgonu, w urzędzie stanu cywilnego właściwym dla miejsca, w którym zgon nastąpił.
- Do zgłoszenia zgonu obowiązani są w kolejności :
- pozostały małżonek(ka),
- krewni zstępni, krewni wstępni, krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa,
- powinowaci w linii prostej do 1 stopnia,
- szpital lub inny zakład jeżeli zgon nastąpił w szpitalu lub innym zakładzie,
- każdy kto posiada kartę zgonu i pełnomocnictwo osób uprawnionych do otrzymania odpisów z akt stanu cywilnego,
- upoważniony pracownik publicznej uczelni medycznej albo uczelni publicznej prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r.-Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 2064 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego (Dz.U. z 2015 r. poz.194 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 09 lutego 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz.1904).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1257 ze zm.).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz.1044 ze zm.).