Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Postanowienie o obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko

OSZK.6220.1.2021, Łambinowice, dnia 07.04.2021 r.

POSTANOWIENIE

 Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. 2020 poz. 256 ze zm.), w związku z art. 63 ust. 1 i 4, art. 65 ust. 2 i 3, art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r., poz. 283 ze zm.), a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t. j. Dz. U.
z 2019r., poz. 1839)

postanawiam

  1. Stwierdzić obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na „Farma fotowoltaiczna Malerzowice Wielkie” na działkach ewidencyjnych o numerach: 3/25,3/27 i 3/23 w obrębie Malerzowice Wielkie, gmina Łambinowice w ramach wszczętego postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
    z wniosku z dnia 11.01.2021 r.

  2. określić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, który powinien zostać sporządzony zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
    o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem oceny jego oddziaływania na krajobraz. Analiza oddziaływania na krajobraz powinna zawierać:

  1. określenie charakteru krajobrazu na terenie i w otoczeniu inwestycji oraz występujących tam typów krajobrazu;

  2. określenie znaczących cech krajobrazowych, na które może oddziaływać realizacja przedsięwzięcia (znaczące cechy krajobrazu, które należy uwzględnić) to:

  1. liczba i zróżnicowanie panoram oraz planów widokowych, które są podstawowymi jednostkami budowy krajobrazu w ujęciu fizjonomicznym, z identyfikacją planów panoram charakterystycznych, typowych i unikatowych;

  2. wyróżniające się w pianach i panoramach indywidualne oraz grupowe dominanty
    i subdominanty krajobrazowe o charakterze naturalnym oraz antropogenicznym),

  1. określenie kluczowych punktów i ciągów widokowych oraz obserwatorów, na których może mieć wpływ widok inwestycji,

  2. wizualizację fotograficzną projektowanej inwestycji wkomponowanej w panoramy krajobrazowe z dostępnych punktów i ciągów widokowych,

  3. oszacowanie wpływu inwestycji na krajobraz uwzgledniające ekspozycję czynną (skąd farmę widać) i ekspozycję bierną (co widać i jak farma się komponuje z innymi elementami panoram).

 

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 11.01.2021 r. spółka Grand Solar 8 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Wareckiego 11A, reprezentowana przez pełnomocnika – Pana Macieja Bagińskiego, zwróciła się
o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia, pn. „Farma fotowoltaiczna Malerzowice Wielkie” na działkach ewidencyjnych o numerach: 3/25,3/27 i 3/23 w obrębie Malerzowice Wielkie, gmina Łambinowice.

Do wniosku spółka dołączyła m.in. kartę informacyjna przedsięwzięcia sporządzoną przez autorów: Pana Macieja Bagińskiego oraz Panią Edytę Bartkiewicz z firmy Wento New Energy w styczniu 2021 r. Biorąc pod uwagę treść złożonych materiałów a w szczególności ww. karty informacyjnej przedsięwzięcia należało stwierdzić, że wnioskowana inwestycja polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej pozwalającej na wytwarzanie energii elektrycznej, przy pomocy ogniw fotowoltaicznych o całkowitej mocy wytwórczej do 80 MW, z odnawialnych źródeł energii (energia słoneczna). W ramach realizacji przedsięwzięcia zostaną wykonane następujące elementy wolnostojące stalowe lub aluminiowe konstrukcje wsporcze, ogniwa fotowoltaiczne o łącznej mocy nie przekraczającej 80 MW, przewody elektryczne, drogi dojazdowe wraz z miejscami postojowymi, place stałe i tymczasowe, inwertery DC/AC (falowniki) podczepiane do konstrukcji wsporczych lub zlokalizowane w kontenerowej stacji (do 15 na MW wprowadzonej mocy), wolnostojące kontenerowe stacje transformatorowe SN/nN (do 1 szt. na 1 MW), wolnostojące magazyny energii, wolnostojący transformator sieciowy SN/WN (do 1 szt.), string box-y, trójfazowa instalacja elektryczna prądu przemiennego, układ pomiarowo-rozliczeniowy w miejscu dostarczania/odbioru energii elektrycznej, układy pomiarowo-kontrolne na zaciskach systemu, ochrona odgromowa i przeciwprzepięciowa, ogrodzenie i system monitoringu. Powierzchnia planowanej farmy fotowoltaicznej wynosi do ok. 86 ha. Obecnie teren przedsięwzięcia wykorzystywany jest rolniczo jako grunt orny klas bonitacyjnych IVa i lVb. Obecnie na tym terenie nie występują drzewa i krzewy, od północy, zachodu i południa graniczy z obszarami uprawianymi rolniczo, a od strony północno-wschodniej z lasem. Teren inwestycji jest płaski, lekko nachylony w kierunku północnego zachodu, gdzie najwyższy punkt wynosi około 180 m n.p.m., zaś najniższy około 170 m n.p.m. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się w odległości ok. 1 km od granicy terenu inwestycyjnego. Na terenie inwestycji nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b) (zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U.
z 2019r. poz. 1839), zostało zaliczone do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zgodnie zatem z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko planowane przedsięwzięcie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy stwierdzono także, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest tutejszy organ.

Zawiadomieniem z dnia 21.01.2021 r. tutejszy organ, powiadomił strony o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wnioskowanego przedsięwzięcia informując o możliwości zapoznania się osobiście lub przez pełnomocnika z aktami sprawy.

Jednocześnie zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tutejszy organ wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nysie oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Nysie o opinię w przedmiocie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

Państwowy Inspektor Sanitarny w Nysie w opinii nr NZ.9022.4.7.2021.HW z dnia 29.01.2021 r. wnioskował o zwolnienie inwestora z obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania powyższego przedsięwzięcia na środowisko i sporządzenia raportu.

Postanowieniem z dnia 08.02.2021 r. nr WOOŚ.4220.38.2021.BB Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu, wyraził opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

W swojej opinii z dnia 23.03.2021 r. nr WR.ZZŚ.4.435.16.2021.JP Zastępca Dyrektora Zarządu Zlewni w Nysie PGW Wody Polskie stwierdził, że dla omawianego przedsięwzięcia nie zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Po przeanalizowaniu ww. opinii oraz po przeprowadzeniu własnej analizy przedmiotowej inwestycji, uwzględniając łącznie szczegółowe uwarunkowania, o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy o OOŚ, a w szczególności ze względu na fakt, iż planowana inwestycja zlokalizowana jest w obszarze
o wysokich walorach krajobrazowych (zgodnie z opracowaniem Waloryzacja krajobrazu naturalnego województwa opolskiego wraz z programem czynnej i biernej ochrony autorstwa K. Badora i K. Badora, Opole 2006), stwierdzono potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia. Raport o oddziaływaniu na środowisko, niezależnie od wymogów wynikających z art. 66 ustawy OOŚ, powinien zawierać zagadnienia wskazane w orzeczeniu niniejszego postanowienia, ze szczególnym uwzględnieniem analizy rozpatrywanej inwestycji na walory krajobrazowe

Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w osnowie.

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie przysługuje stronom prawo wniesienia zażalenia za pośrednictwem Wójta Gminy Łambinowice do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu w terminie 7 dni od doręczenia postanowienia. Na podstawie art. 127a w związku z art. 144 k.p.a. – w trakcie biegu terminu wniesienia zażalenia, storna może zrzec się prawa do wniesienia zażalenia wobec Wójta Gminy Łambinowice, który wydał postanowienie. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do złożenia zażalenia przez ostatnią ze stron postępowania, zażalenia staje się ostateczne.

 

Wójt Gminy Łambinowice
/-/ Tomasz Karpiński

 

PDFPostanowienie o konieczności oceny oddział. na środowisko (254,79KB)